Happy Hour er betegnelsen for et bestemt tidsrum, hvori restauranter og barer tilbyder rabatter på drikkevarer som øl, vin og cocktails. Tidsrummet er som regel enten placeret sent om eftermiddagen mandag til torsdag – f.eks. mellem kl. 16 og 19 – eller sidst på natten.
En Happy Hour-kampagne har naturligvis til formål at øge omsætningen på de stille dage og kan faktisk fordoble salget af drikkevarer på det pågældende tidspunkt.
Med en Happy Hour-app i sin smartphone får brugeren overblik over hvilke barer og restauranter, der lige nu giver rabatter – selvfølgelig med tidspunkter, priser, afstande og kørselsvejledning.
Applikationen kan enten være gratis eller downloades mod en beskeden betaling.
Udskænkningsstederne kan via et webbaseret kampagnesite iværksætte Happy Hour-kampagner i realtid og dermed tiltrække kunder, når omsætningen er lav.
Kampagnen vil også kunne gøre en bar mere kendt – som et målrettet alternativ til markedsføring i gratisaviser eller andre medier. Barerne betaler for denne service med et månedligt abonnement.
App-løsningen giver desuden mulighed for at lancere bannerreklamer på skærmen – f.eks. vil mange spiritusbrands se det som en oplagt mulighed for at nå en vigtig målgruppe ”on the fly”.